Forside Motorvejskort Motorvejen Artikler
Oversigtskort
Ekspropriationer
Fauna Flora Arkæologi Kontakt


M T Højgaard a/s

 

MT Højgaards historie går 100 år tilbage i tiden. I 1918 grundlagde Sven Schultz og Knud Højgaard entreprenørvirksomheden Højgaard & Schultz. Året efter grundlagde Axel Monberg og Ejnar Thorsen entreprenørvirksomheden Monberg & Thorsen. Den 2. maj 2001 - 82 år senere - blev MT Højgaard A/S dannet efter en sammenlægning af de to børsnoterede selskaber Monberg & Thorsen A/S og Højgaard & Schultz A/S.

M T Højgaard Har været med i bygningen af  tre broer på Holstebro motorvejen Savstrup å, Gammelby bæk og broen over Viborgvej.

Også plads til polske brobisser
Entreprenørfirmaet MT Højgaard har vundet opgaven at bygge bro over Viborgvej , Savstrup Å og Gammelby Bæk, og ingeniør Rasmus Knudsen står med det samlede ansvar for alle tre byggerier, der udføres af en sammensat gruppe på 33 mand - heraf 30 polakker og tre danske ledere. Af HLK, ved Ejgil Basselbjerg og Søren Langkjær.

Rasmus Knudsen har arbejdet for MT Højgaard i 10 år, bl.a. ved et brobyggeri i Vietnam. Bor selv syd for Vejle og kører frem og tilbage hver dag. Han har fri fra torsdag eftermiddag og hele weekenden. Han siger, at Viborgvejbroen er færdigbygget, mens de andre to broer er halvfærdige.  

Ingen ledig dansk arbejdskraft.
”Vi beskæftiger de mange polakker, fordi det ikke har været muligt at finde ledig dansk arbejdskraft. De arbejder efter dansk overenskomst, og der er tale om pålidelige og arbejdsomme folk fra mange tidligere byggerier. Før arbejdet her ved Holstebromotorvejen var holdet i gang med lignende ved Silkeborg. Arbejder på skift 50 timer om ugen – 6 dags uge, således at de kan komme hjem og holde fri flere dage ad gangen”, siger Rasmus Knudsen. Og han tilføjer, at turen hjem til Polen sker efter en bestemt rækkefølge, således at der altid er nogle med fri og andre på byggeriet.  Samlet set giver det 37 timer om ugen over en flere ugers periode.  Polakkerne bor i opstillede barakker og klarer selv alle funktioner omkring det daglige liv. De polske arbejdere taler engelsk - nogle bedre end andre, så de hjælper hinanden indbyrdes, hvis kommunikationen med den danske ledelse skulle volde sproglige problemer. ”Det sker dog også nogle gange, at jeg hjælper til, hvis offentlige myndigheder, som f.eks. Skat, er den ene part i sagen”, bemærker Rasmus.  

Store udfordringer
 Morten Møller - der uddannet murer og med ansvar for broen over Savstrup Å - fortæller, at dette er hans første opgave. Han finder arbejdet rigtig spændende og udfordrende. En af de store udfordringer i hans del af det overordnede brobyggeri har været, at jorden nogle steder har vist sig at være meget hårdere end forventet. Så hård, at man har opgivet alene at banke de store træpæle i jorden, men nu i stedet borer for med et stort borehoved. De pæle er til midlertidig understøtning tæt ved åen, når brodæk skal støbes.   Ahmed - lærling hos MT Højgaard og meget glad for sit arbejde - synes, han arbejder sammen med meget flinke og dygtige folk. Bor i Århus, men har et lille værelse på byggepladsen og tager kun hjem i weekenderne. Håber han kan blive i firmaet efter at være udlært betonarbejder. Klar til opgaver overalt i verden.
 

Savstrup å


 


 


 

Viborgvej








Gammelby bæk










De ledende medarbejdere hos M T Højgaard.
Rasmus Knudsen og Henrik Olesen.



Polske medarbejdere fra Katowice, her i frokostpausen.


Enkle, men rene og pæne værelser i afsnittet med sovefaciliteter.

 

 
Kopiering uden kildeangivelse ikke tilladt.          Copyright: Holstebro Lokalhistoriske Klub. - cvr. 35690638 -     Webmaster: t@fleng.net