Forside Motorvejskort Motorvejen Artikler
Oversigtskort
Ekspropriationer
Fauna Flora Arkæologi Kontakt
 

Per Aarsleff a/s

 

Stabil og styret vækst siden 1947

4. januar 1947 forlod den 29-årige civilingeniør Per Aarsleff en sikker stilling hos den danske stat. Han lånte 10.000 kroner fra faderens livsforsikring, købte sig en gravemaskine, lejede to mere og åbnede eget brunkulsleje ved Fasterholt i Midtjylland. Forretningseventyret var begyndt.

Fra besværlige enkeltopgaver til specialer
Per Aarsleff tog små, men kloge skridt ad gangen. Og han har selv karakteriseret sin virksomhedsstrategi sådan:

– Om det nu har været brændsel, kloakker eller huller i jorden, har vi altid specialiseret os i noget, der var tilpas svært til, at andre ikke gad, og som samtidigt var konjunkturstabilt i den store husholdning. Besværlige enkeltopgaver, der siden er endt som specialer. Samtidig har vi altid forsøgt at holde vores maskiner fuldt beskæftigede og skræddersyede til de særlige formål.

Principperne viste sig at være bæredygtige og har gennem årene været kilde til sund vækst. De oprindelige 14 mand er i dag blevet til flere tusinde i moderselskab, datterselskaber og associerede selskaber.

Lindholtvej

 

Tvis ådal


 


 





 


 


 


Frokostpause hos Per Aarsleff.

 

 

Ingeniør Bo Vestergaard Pedersen, Aarsleff A/S, siger om bygningen af landskabsbroen over Tvis å  "Vi er faktisk næsten færdig med at udføre beton-arbejdet på broen, der dog først skal tages i brug i 2018.
Ejgil Basselbjerg og Søren Langkjær

For tiden er der 10 timelønnede og 2 funktionærer beskæftiget med den sidste del af byggeriet. Medarbejderne kommer ikke fra lokalområdet men er erfarne brobyggere fra flere egne af Jylland. De har typisk været ansat i firmaet i flere år. ”Det er fantastisk at starte med ingenting, og så pludselig står der en færdig betonbro. Vi er også med til at infrastrukturen bliver bedre herhjemme", siger Bo Vestergaard Pedersen, der helt fra studietiden har været meget sikker på, at han skulle beskæftige sig med brobyggeri. "Det er spændende at få noget til at lykkes, som faktisk er ret svært", siger han. Bo Vestergaard Pedersen synes han har en fantastisk arbejdsplads med faglige udfordringer og, ikke mindst, en smuk natur lige uden for skurvognens kontor.

 


Kranfører Torben styrer alt på kranen ved hjælp af fjernbetjeningen.
 Foto: Ejgil Basselbjerg

 

Kranfører Torben Wisholm har fortalt: "Vi er en del der kører sammen hver dag. Der er ting derhjemme, man også skal have gjort.  Når man så har en bitte ejendom, så er der jo også en hel arbejdsdag der med at passe det ene og det andet. Men det er frem og tilbage hver dag. Det er 122 kilometer".

Torben Wisholm, der bor på Djursland, har bl.a. har erfaring fra 3 års brobyggeri ved Silkeborg og har tidligere haft arbejdspladser langt uden for landets grænser.

Det sjak på 7 -8 mand, som Torben er en del af, har arbejdet sammen i mange år på forskellige arbejdspladser. Han kender dem han arbejder sammen med, ved hvor og hvornår de skal bruge materialer. Hvordan det skal vendes, når det afleveres, så det er mest praktisk. Alt kan foregå næsten uden de behøver at snakke sammen.

I dag kan man blive udlært som struktør på 3 år og 8 måneder. Det svarer til andre faglige uddannelser med skoleforløb og praktikperioder. For at blive kranfører skal man tage yderligere et 4 ugers kursus og have et krancertifikat. Torben Wisholm lægger stor vægt på, at certifikatet i sig selv ikke er nok. Det kræver også et godt kendskab til arbejdet på jorden, så man forstår, hvad der forventes af kranføreren i de forskellige arbejdsgange. Det gælder også kendskabet til de mange slangudtryk, de enkelte dele har.

Det er Torben Wisholms erfaring, at de unge, der nu tager et krancertifikat, ikke helt forstår, at der kan gå lidt tid, hvor der skal samles erfaring med "jordarbejdet", inden de kan indgå i et sjak som kranfører på fuld tid.

I og med medarbejderne kører frem og tilbage alle ugens 5 arbejdsdage "lægges" der ikke mange penge i det lokale handelsliv. De gange sjakket har været nødt til at bo på arbejdspladsen, har de fleste dog haft for vane at købe stort ind derhjemme, tage det med og så bruge af det i ugens løb.

Arbejdet kan som i alle andre jobs blive lidt rutinepræget og den store forskel på de forskellige projekter bliver efterhånden mest hvem man møder - om det er kendte folk eller nye i faget.

Alligevel er det en dyb faglig stolthed at se noget vokse sig stort. At have været med som en del af projektet kan stadig føles dybt tilfredsstillende. Torben Wisholm vil, når broen er færdig, også gerne tage familien med og vise den frem.

 

 

 


 


 



Kantine og kontor faciliteter hos Aarsleff a/s

 

Kopiering uden kildeangivelse ikke tilladt.          Copyright: Holstebro Lokalhistoriske Klub. - cvr. 35690638 -     Webmaster: t@fleng.net