Naturperle omkring Tvis Å
Naturvejleder og biolog ved Holstebro Kommune Bo
Boysen holdt foredrag om naturen og det store
vejbyggeri. Det var i Holstebro
Aktivitetscenter, i forbindelse med Danmarks
naturfredningsforenings lokalafdeling i
Holstebro der afholdt generalforsamling den 4.
november 2014. Formanden bød velkommen og var
glad for at mange var mødt frem, både medlemmer
og ikke medlemmer, så emnet må være interessant,
sagde han. Og alle var lige velkomne til mødet,
forfriskning, kaffe og kage.
Tekst og fotos: Ejgil Basselbjerg
Bo Boysen fortalte interessant om kommunens
samarbejde med Vejdirektoratet, for at finde den
bedste placering af vejen, hvor den går gennem
Holstebro Kommune, og den bedst mulige
beskyttelse af både natur, mennesker og andre
interesser, både ved byggeri og omkring den
færdige vej.
|
 |
Han fortalte om naturens
store mangfoldighed. I den danske natur findes
32.691 arter af dyr og planter. Store og små,
svampe, insekter, biller og mider. Nogle findes i
stort antal og andre i små. De fleste dyr flytter
sig let for forstyrrelser, og enkelte arter kan der
være problemer med. Planter gror, hvor der er, og
forholdene er til det.
Naturens plantearter deles op i grupper og får karakter fra minus et til
syv. Minus et får planter, der er tilført og ikke
ønskes i den danske natur – innovative arter –
f.eks. Bjørneklo. Karakteren nul får ukrudtsplanter,
der spirer frem, selv om marken både pløjes og
harves, og de spredes let. F.eks. Kornblomst. Syv
får de planter, der er sjældne, kun kan gro på
bestemte områder, med bestemte jordbundsforhold,
kræver helt præcis pleje eller beskyttelse af
naturen og spredes ikke let. De kan være
udrydningstruede. F.eks. orkidé arter.
|

|
Ud fra de karakterer deles
naturen i tre grupper. Den mest interessante og
følsomme natur findes netop omkring Tvis Ådal, der
hvor motorvejen komme over. Bo Boysen sagde, at det
er uheldig, vejen skal gå gennem den specielle
natur, men heldig at lige der, hvor byggeriet vil
foregå, er knap så interessant. Det virkelige
interessante område er øst for byggepladsen. Og der
sættes hegn op, der er godkendt af kommunen. Lidt af
de mest interessante områder er der i Savstrup Ådal.
Mindst interessante er Storådalen og ved Gammelby
Bæk.
|

|
Spørgsmål fra en tilhører
var, om man da ikke kunne ændre den vejplan lidt. Bo
Boysen sagde, at den mindst følsomme for naturen og
absolut den billigste løsning var jo at lade
motorvejen følge Herningvej og slutte ved Ringvejen.
Men det forslag er der jo i lokalområdet stort
flertal imod. Der skal jo i den vedtagne plan bygges
fire store vejbroer over ådale. Vejen må ikke være
for tæt på landsbyer, der må ikke være for skarpe
drejninger, og der er fortidsminder og kirker, der
skal tages hensyn til.
De broer, hvor der skal være faunapassage under,
skal have en frihøjde på mindst 6 meter. Det kræves
for at f. eks. kronhjorte vil gå under. Kommunen har
ønsket længere mellem bropiller. Det kan lade sig
gøre, men så skal konstruktionen imellem være
kraftigere, vejbanen bliver mellem én og to meter
højere og det samme med tilkørsler. Fra en højere
vej spredes støjen længere ud. Så afstanden bliver
de knap 30 meter som i planen.
|
|
Nord for Holstebro by er
det for smådyr, der skal være faunapassager. En
odder svømmer gerne, men ikke under en bro. Derfor
anlægges stier til smådyr langs åer, hvor en bro
fører over. Birkemus er en truet dyreart, lever på
afgrænset område omkring skov og å, er fundet vest
for Holstebro men ikke øst for. Flagermus er om
sommeren i området og bruger gerne gamle og hule
træer til ophold. Men ingen af den type træer må
vige for motorvejen. En bæverfamilie findes ved
Savstrup Å, men ikke tæt ved vejbyggeriet.
Der skal anlægges dobbelt så meget erstatningsnatur,
som der ødelægges. Det siger loven. En del bliver
anlagt ved Tvis Ådal. Det skal holdes næringsfattig,
så ingen kunstgødning må tilføres, og med kreatur
afgræsning.
Og Bo sluttede det interessante foredrag med et
billede fra Tvis Ådal med masser af orkidéarten
Gøgeurt. Det var et flot syn.
|
|
|