Forside  Motorvejskort  Motorvejen
Entreprenør kort
Artikler
Oversigtskort
Ekspropriationer
Fauna Flora Arkæologi Kontakt

De fire broer.
 
 

 


”Det bliver superfedt at bygge broer for Vejdirektoratet” Entreprenørfirmaet Ommen & Møller A/S har vundet entreprisen til at bygge fire broer på den nordlige del af Holstebromotorvejen. Det er første gang, at firmaet skal bygge broer helt fra bunden for Vejdirektoratet. 25. juni 2015 Ommen & Møller A/S har hovedkontor i Rødekro i Sønderjylland og en underafdeling i Hedensted ved Horsens. Efter sommerferien bevæger en del af firmaet sig så mod Vestjylland, når Ommen & Møller A/S skal i gang med at bygge broer på Holstebromotorvejen.

Det stod klart for nylig, da Ommen & Møller A/S vandt Vejdirektoratets udbudsrunde og sikrede sig entreprisen på at bygge fire broer på den nordlige del af Holstebromotorvejen – strækningen mellem Holstebro og Aulum. Den samlede pris for entreprisen ligger på 55 millioner kroner.

Hos Ommen & Møller A/S er der stor glæde over kontraktindgåelsen. Projektleder Martin Andersen ser frem til at videreføre virksomhedens erfaring med opførelse af nye broer for andre kunder – til også at omfatte Vejdirektoratet.

”Det er superfedt for os at vinde entreprisen, og dermed videreføre vores mangeårige broerfaring. Vi ser frem til en fortsættelse af vort mangeårige gode samarbejde med Vejdirektoratet. Vi har hele Danmark som arbejdsplads og opsætter tilsynskontor oppe i området”, siger Martin Andersen, der har titel af projektleder hos Ommen & Møller A/S, ligesom han bliver entrepriseleder på opgaven.

Det er ikke første gang, at Vejdirektoratet arbejder sammen med Ommen & Møller A/S. Firmaet har gennem årene udført mange brorenoveringer og har i øjeblikket flere større driftsopgaver i gang for Vejdirektoratet – spredt over hele Danmark. Ommen & Møller A/S har løbende gennem årene bygget en række nye broer for kommunerne og Banedanmark. Det nye er, at Ommen & Møller A/S nu for første gang bygger nye broer for Vejdirektoratet.

Banebroer kræver erfarne folk

To af broerne er banebroer, som kommer til at ligge ved Tvis og Holstebro N. Banebroerne medfører den største udfordring, da der skal flyttes spor fra eksisterende broer over på de ny. Omlægningen af spor er så speciel og krævende, at Ommen & Møller A/S vil vælge en underleverandør, som er specialist i netop sporomlægning.

”En ting er at flytte sporene. Der er også stor forskel på jordarbejder under en bro, med og uden bane på. Udfordringen omkring banebroerne bliver derfor at finde de rigtige folk at arbejde sammen med. Når vi vejer kvalitet og pris op mod hinanden i udvalget af underleverandør, vil vi lægge mest vægt på kvalitet,” understreger Martin Andersen.

De to andre broer i entreprisen ligger på Gedbovej og Morrevej lige ved Tvis. De er begge kun almindelige motorvejsbroer, men ligesom ved banebroerne betyder byggeriet også periodevise trafikale ændringer, som Ommen & Møller A/S skal stå for planlægningen af. Det ryster dog langt fra Martin Andersen.

”Vi har stor erfaring med omlægning af trafik fra vores renoveringsentrepriser. Og det er heller ikke fordi, at vi kommer til at forstyrre trafikken særlig meget undervejs.”

Broentreprisen starter op lige efter sommerferien og afsluttes efter planen i sommeren 2017.

 
 


Morrevej.


Lille Urlundvej/Tvislundvej.

 


Gedbovej.
 


Måbjerg nord for Holstebro.

Kopiering uden kildeangivelse ikke tilladt.          Copyright: Holstebro Lokalhistoriske Klub. - cvr. 35690638 -     Webmaster: t@fleng.net